ניהול ממוקד עובד

למנהלים כיום אתגרים רבים, ובהם עמידה ביעדים בפרמטרים שונים לצד הנעת הצוות או המחלקה. אין ספק שאתגרים אלו ,יוצרים לחץ שיש להיות ערוכים אליו מקצועית, מנטאלית וטקטית. בנוסף לכך לעיתים באופן מכוון, נוצר סגנון ניהולי ממוקד מטרה אשר אינו ממוקד עובד. במסגרת ניהול מסוג זה,  הפוקוס הניהולי מתמקד במטרות או ביעדים ובדרכים להשגתם. במקרים רבים ,הדבר בא על חשבון פיתוח הצוות ועבודת הצוות, שנדרש יחדיו לעמוד באותם יעדים. ניהול ממוקד מטרה הינו חשוב אך לא בהכרח הדרך הנכונה לעמידה ביעדים , במיוחד בניהול של דור ה-Y וה X- ,אשר דורשים סגנון ניהול שונה. ניהול ממוקד מטרה מדלג לא פעם על כישורי הצוות וגורם למנהלים להיות ריכוזיים, מביא לניהול זמן באופן שאינו אפקטיבי, וחלוקת משימות לאנשי הצוות אשר אינה תואמת את הכישורים ואינה אסטרטגית. יודגש כי היעדים שהוגדרו על ידי הארגון חשובים מאד יחד עם זאת, הדרך האפקטיבית ביותר להשגתם עוברת דרך ניהול ממוקד עובד ואינו ממוקד מטרה. אז מה זה אומר ניהול ממוקד עובד ?ניהול ממוקד עובד מצריך קודם כל הכרות מעמיקה של מנהל הצוות או המחלקה את האנשים אותם הוא מנהל ! כאשר מנהל מכיר את אנשיו הן ברמה האישית והן ברמה המקצועית ,היכולת  הניהולית שלו באה לידי ביטוי בזיהוי נקודות החוזקה והחולשה אצל עובדיו בהתאמת סוגי המשימות השונות לעובדיו. מודעות ואימוץ גישה ניהולית זו , תסייע למנהל להביא לידי ביטוי  יכולת התאמה אישית לאנשיו (כמובן שלא ממקום של פשרה) ,מה שיגרום לו לבין היתר לבצע שיחות משוב אפקטיביות מכיוון שיבצעו על פי כישוריו הבולטים של העובד. ניהול ממוקד עובד הינו שיטה ודרך ניהולית להשגת מטרות באופן שלא בא על חשבון היעדים והמטרות. .קיימים יתרונות רבים לשיטת ניהול ממוקד עובד ,ואחד הבולטים שבהם הינו ניהול בין דורי. כאשר למנהלים יש צוות שמורכב מאנשים בגילאים שונים וממגזרים שונים בחברה הישראלית ,קיים אתגר ניהולי גדול, כאשר הכרות מעמיקה עם הצוות תעזור למנהל לדעת לאילו משימות כדאי לצוות מראש את עובדיו. דרך נוספת ליצירה והטמעה של ניהול ממוקד עובד , הינה שיפור מיומנויות הרכות של הצוות. מנהל שיקדיש חלק ניכר מזמנו  לפיתוח מיומנויות של אנשיו או ידאג שנציג מטעמו יבצע זאת ,יקבל תמונת מצב ברורה כיצד לחלק את המשימות בצוות באופן יעיל על פי כישורי העובדים ויחסוך מזמנו בניהול הצוות המקצועי. כיום לא קיימת מספיק חשיבות או תיעדוף להרכשת מיומנויות רכות , מנהל שיקבל החלטה לתעדף זאת יזכה בטווח הארוך לשיפור ניכר בתוצאות . אז מה ניתן לעשות על מנת להפוך למנהלים ממוקדי עובד?


• הכרות מעמיקה של אישיות העובדים, לרבות נקודות החוזה והחולשה שלהם. שיתוף פעולה מול מחלקת משאבי אנוש תביא תועלת רבה לזיהוי האישיות של אנשי הצוות.
• אימון- דאגו מעת לעת לקיים אימון אישי מקצועי ,רכשו מיומנויות אימון והנעה. במהלך האימון תגלו דברים נוספים על העובד ,אשר יעניקו לכם תמונת מצב נוספת.
• התמקדו בחוזקות של העובד ,דאגו לפרגן באופן פומבי , וצמצמו את החולשות באמצעות אימון ממוקד ומוגדר.
• התייעצות עם מומחים מומלצת ,ולאחריה גיבוש דרך פעולה קבועה בתוכנית העבודה החודשית.
• ישיבות פתוחות- נהלו את ישיבות הצוות כאשר בתכנון מראש יש מקום לשאר חברי הצוות להביע את דעתם באופן חופשי תוך התמקדות בפתרונות שמציעים.